Alla inlägg under april 2009

Av mly - 15 april 2009 21:41

Ikväll efter middag med Henke och Sandra hade vi visning på en av våra lägenheter. Det kom rätt många, vi fastnade för 1 par. Hoppas dom vill bo hos oss :) Mycket trevliga! Dom verkade intresserad + en till.... Vi får se..


Nu har vi vart och hämtat, backar på macken som vi ska packa all mat i tills fjällen och har även hämtat tomma godis byttor som jag ska hälla chilisoppan i som jag ska göra imårn..


Nu ska vi ta och göra lite te och nått gott till de kanske :)

Av mly - 15 april 2009 17:57

Jag hade laddat upp en bild på bullarna om jag inte hade förbrukat så mkt bilder. Så för att kunna ladda upp ytterligare bilder måste ja leta rätt på min mobil och "beställa" flera.. Bökigt!! Har nu laddat upp 1200 bilder... mycket de låter som....


Har jobbat idag i alla fall. Efter jobbet åkte jag och pyssla med en grej. Som jag sedan åkte och postade. Nu är jag hemma. Skulle just börja med maten, så ringer Linus och Henke och säger att dom tycker vi ska äta på Cherry Wook... Okaj då, jag är väl inte svårövertalad!


Idag har vi visning på en lägenhet åxå. De kommer ett antal!


Imorgon är det packning och bakning av pizzabullar som gäller...

Av mly - 14 april 2009 22:10

Bullsmet 
5 dl  mjölk 
50 gram  jäst, för söta degar 
200 gram  socker 
200 gram  smör, mjukt 
2 tsk  salt 
2,5 tsk  kardemumma 
1,1 kg  vetemjöl 

Fylllning 
100 gram  smör, mjukt 
2 tsk  kanel 
1 dl  socker 

Garnering 
 ägg till pensling 
 pärlsocker 

Vaniljkräm 
2,5 dl  mjölk 
 vaniljstång, 1/4 
2 msk  maizena 
0,5 msk  vetemjöl 
3 st  äggula(or) 
4 msk  socker 
15 gram  smör 


Tillagning
ca 50 bullar

1. Börja med vaniljkrämen. Koka upp mjölken i en rostfri kastrull tillsammans med de urskrapade fröna och skalet av vaniljstången. Ställ åt sidan. Blanda maizena med vetemjöl och tillsätt äggulorna och sockret. Vispa samman.

2. Vispa ner lite av den varma vaniljmjölken i äggblandningen. Vispa sedan ner äggblandningen i mjölken. Sätt kastrullen på svag värme och koka upp under vispning. Var försiktig så att det inte skär sig. Tillsätt smöret när krämen har tjocknat. Låt krämen kallna i vattenbad. Rör om då och då.

3. Blanda alla ingredienserna till vetedegen i en köksmaskin. Jästen behöver inte smulas ner först. Kör maskinen i ca 15 minuter tills degen är smidig. Täck över med bakduk och låt degen jäsa ca 30 minuter.

4. Arbeta samman degen igen och lägg ut den på bakbordet. Dela den i två delar. Kavla varje del på lätt mjölat bokbord till en rektangulär platta. Bred ut smör på plattan och strö över kanel och socker. Rulla samman till en längd och skär den i jämnstora bitar. Lägg bitarna i pappersformar med den skurna sidan uppåt. Låt jäsa under bakduk till ungefär dubbel storlek.

5. Värm ugnen till 225 grader.

6. Spritsa en klick vaniljkräm i mitten på varje bulle. Se till så att vaniljkrämen kommer ner i bullen ordentligt. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.

7. Grädda mitt i ugnen i ca 8-10 minuter

Av mly - 14 april 2009 17:02

Nu har vi gjort massa ärenden idag. Linus har klippt sig, vi har haft visning på lägenheten, har vart på bauhaus, vart på icq och vart och sola :)


Nu ska vi ta en dusch, man luktar stekt skinka ..haha..


Sedan ska ja ställa mig och baka bullar med vaniljkräm i. Sandra, henke och Freddi kommer och fikar. Annica jobbade tyvärr...  Då ska vi ge Henke sin present åxå! Ska slå in den nu...

Av mly - 14 april 2009 09:49

Imorse gick jag upp strax innan nio och städade skafferiet. Blev mycket bra! Nu hittar man det man söker:) Och vad mycket man handlar dubbelt av hela tiden märker man åxå!


Efter  de gick jag ut i solskenet (+ 4 grader) och började försöka skotta bort all snö från vår altan. Man vill ju kunna grilla snart! De är som ett stort istäcke där. Så ser ut som om de skulle kunna bli grillning i aug månad ungefär. Men nu har jag skyfflat ner lite brevid och sen hackat lite i den. Så hoppas den försvinner snart :)


Man blir ju lite grillsugen nu när de börjar bli varmt ute!


Dagen bjuder på att vi ska handla de sista till Henkes pressy.

Blir väl en prommis i solen åxå.

Ska handla lite på ICA också, komplettera med de som inte fanns på Willys!

Av mly - 13 april 2009 22:09

Nu är det te och kiwi dax

Ska krypa upp i soffan

och ta det lungt...

Av mly - 12 april 2009 22:22

Efter jobbet idag åkte vi hem och bytte om sedan åkte vi till Kovland, Gårdtjärn där min pappa, syster och Ingrid var på besök..Seth och Livve var åxå där. Kul att träffas, händer väldigt sällan...


Vi åt god mat och spelade sån därn lite guitar, vad den nu heter... och sjöng eller dom andra stod för sången och vi försökte spela :)


Var jätte kallt när vi skulle åka hem, enligt termometern var de inte så kallt men de kändes rååå kallt...


Var skönt att stta i en varm bil 2 min senare...


Nu är vi hemma i alla fall.. Jag har gjort matlåda, stekte på lite potatis och sedan hällde jag över en habbanerosås vi hade i frysen, till de tar vi lammköttet och morötterna som blev över sedan i fredags. Det blir bra!


Måndag imårn, fast söndag igentligen då.. Sovmorron på jobbet och kort dag, skönt.. Sedan är de tisidag och vi är äntligen ledig.. Känns som jätte länge sedan.. för Linus var de snart 8 dagar sedan han var ledig..


Längtar til nästa helg då vi ska till fjällen. Och jag hoppas på strålande sol!!

Av mly - 12 april 2009 10:21

God morron PåskDagen!


Igår var ja jätte trött, ja gick o la mig halv 11.. slog på en film, min bästa, Hundtricket. Men jag somnade typ direkt. Vaknade inte ens när Linus kom och la sig. Då är jag trött! Annars brukar jag vakna bara han rör på sig. Sätter han sig upp i sängen säger jag direkt, Vart ska du ? hahah....


Nu väntar jag på att Linus ska bli klar så ska vi åka till jobbet! På jobbet ska ja göra havregrynsgröt med frukter, gott!


ha en bra dag alla..

Presentation

Omröstning

Känner vi varandra?
 ja
 nej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards