Alla inlägg under februari 2010

Av mly - 28 februari 2010 20:24

Mums... Ja köpte den i torsdags när den släpptes på BodyShop, super go=)

  

Av mly - 27 februari 2010 19:16

Till middag idag blev de som rubriken lyder.


Ja tog en fläskytterfilé tog bort fette, stekte den hett i olja och smör, så man fick lite yta på den. Saltade och pepprade!

Medans den fick färg så hackade jag champinjoner, vitlök och basilika.

Som jag sedan stekte i smör.


När fläskytterfilen fått färg så delade jag den på hälften och hade i champinjonröran och sedan band ja ihop de med ett snöre. Sedan in i ugnen! ca 30 min..


Medans den stod i ugnen, gjorde jag såsen, tog lite köttbuljong och blandade ner creamfraiche, vitlök,basilika, och lät de koka ihop, kryddade lite på slutet med peppar, soya, cayenne!


Mumma.. de blev gott!

det var ett hitta på recept faktiskt!:)

Av mly - 25 februari 2010 18:06

700 g vitkål
1 dl vatten
1 köttbuljongtärning
1 msk japansk soja
400 g nötfärs
1 gul lök
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
2,5 dl mini eller lättmjölk


Sätt ugnen på 200 grader.
Skär kålen i småbitar. Bryn kålen i en gryta (ev lite margarin beroende på hur bra grytan är). Rör om så att kålen blir lätt brynt, men absolut inte bränd.

Lös upp buljongtärningen i kokande vatten. Häll blandningen och sojan i kålkastrullen.

 Rör om och låt puttra sakta under lock. Rör samman köttfärs, hackad lök, salt, peppar. Häll i mjölken.

Stek köttfärsen med hackade löken.

Blanda allt i en form. Grädda i 200 grader på nedersta falsen tills färsen är genomgräddad och kålen fått färg (ca 30 min)


Till detta ska ja koka potatis, tänkte även fuska idag och köra på färdigsås, har så huvudvärk så ja orkar inte så å laga sås från grunden.... Blir en Knorr gräddsås till detta.

Av mly - 24 februari 2010 20:33

Idag kom jag hem från  jobbet vid halv 6 tiden, visste att Linus skulle jobba sent så lagade mat direkt. Stekte morötter, kyckling och vitlök.. Sedan när de började bli klart sllängde jag i röd paprika och röd lök.. Kokade nudlar brevid också.

Sedan när det började bli klart hnällde ja över, Uncel Bens, wook olja, sesam smak eller vad de heter..


Blev mycket gott.. :)

Av mly - 21 februari 2010 15:20

dagens lunch som sagt då, Bacon Inbakad kycklingfilé med timjansås..


Jag stekte på kycklinhgfilen så den fick stekyta, sedan slog jag på 2 glas med vatten. Lät det koka lite så de blev lite av en fond. Kokade ungefär 5 min. Tog ur filerna och vispade upp all sky och hällde över lite kycklingfond, soja, peppar och timjan. ca 3 msk cream frachie och 3 dl matgrädde.. Lät allt kok upp och sedan fick de stå tills maten var klar.


Kycklingnfileérna tog jag sedan hand om, ja tog fram 2 paket bacon, lindade in vardera kycking i ca 3 bacon skivor och tog ett snöre runt, så de sitter kvar. Stekte de sedan väldigt hett så baconen blev knaprig bara. I och med att klcyklingen var ju redan färdig!


Volia! Serverade til detta lite klyftpotatis i ugn med grönsaker, röd paprika, zuccini, aubergine, lök basilika, vitlök mm.. Och den goda såsen!


Glömde ta bild, vi var så hungriga så hann inte fota : D

Av mly - 21 februari 2010 10:53

Jag ska tatuera mig troligen nu i dagarna.

Ska ha 2 st hjärtan på insidan av höger handled.


Behöver hjälp att välja, eller tips ska ja väll säga.

Vilken av dessa tycker ni?

Allt ska vara i svart givetvis.


Bild 1

  


Bild2

  


Bild3

  

   

     


Bild4

        


Har tyvärr bara hittat dom iform av brölloppskort, men de är ju själva hjärtana vi ska fokusera på:) orkade inte photashopa om dom heller.. (läs kan ej) haha


Så rösta gärna på, vilken ni tycker skulle vara finast! Tack

sds

Av mly - 20 februari 2010 13:12

 

Chokladmuffins med hallon ca 15 st


150 gram margarin

2 dl socker

2 ägg

3½ dl mjöl

5 msk kakao

1 msk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

2 dl mjölk

100 gram hackad mörk choklad

3 dl hallon


Sätt ugnen på 175 grader. Vispa margarinet och sockret pösigt. Tillsätt äggen.

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt de torra ingredienserna följt av mjölken i äggblandningen. 

Häll därefter i den hackade chokladen och hallonen, och rör så att det blir jämnt fördelat i smeten.

Häll upp smeten i formar och grädda i ca 25-30 min.

---------------------------------------------

Håller på att baka åt grabbarna nu.

Har lånat receptet från Veronica (ni hittar detta och en underbar bild på hennes muffins på hennes blogg, nedan bland länkarna). Hoppas de var OK att ja lånade receptet=)

---------------------------------------

Av mly - 18 februari 2010 19:27

Paella


Började med att skala ca 500 gr räkor och steka 1 kycklinhgfilé.

Kokade riset också..


Sedan hackade jag 1 gul lök och 1 röd paprika.


När riset var färdigkokat så blandade ja ner 1 påse saffran och krydde lite med cayenne peppar, blanda sedan ner allt i en stekpanna , ris, lök, kyckling, ärtor, paprika, räkor..

Volia!

  

Presentation

Omröstning

Känner vi varandra?
 ja
 nej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Skapa flashcards