Alla inlägg under april 2008

Av mly - 13 april 2008 17:13

Hej Kalla Sverige!

Har sitter vi i 34 grader i skuggan medans det snoar hemma.

Utflykten igar vart overforvantan.

Det borjade med att vi blev klockan kvart i 2 pa dgen upp hamtade av en Jeep vid vart hotell. Vi akte mot oknen och motte upp en till jeep. Innan vi akte ut mot oknen, stannade vi till precis dar oknen borjade och gick igenom allt som skulle ske under dagen. Jag holl pa att do, det var kok hett ute, och jag tankte att jag aldrig kommer att klara detta i den varmen. Det var 35 grader i skuggan ( Men de finns ju ingen skugga i oknen) Och i solen var de sakert 50 grader.

Vi satte oss i jeeparna igen och borjade aka. Dom korde som galningar. Vi hade en resvag pa 45 min framfor oss ut i oknen tills vi kom fram till lagret med beduiner dar vi skulle tillbringa resten av dagen. Att aka jeep i oknen var en upplevelse, ingen AC, de vill saga att det var varmt. Oknen ar inte sa jamn, sa de var valdigt guppigt!!

Vi stannade till vid den end skuggan som fanns i oknen, ett trad! Dar pratade den engelsktalande guiden som var super pa att beratta. Och till och med jag forstod vad hon sa.

Sen fortsatte farden. Val framme, svettiga och torstiga fick vi satta oss under ett vindskydd och fylla pa vattenflaskorna och guiden berattade lite mer om dom som bodde dar. Nar solen inte var lika het gick vi runt for att kika hur dom bodde. Vi mottes av 4-5 sma sota barn som var jatte glada att se oss, eller speciellet guiden som dom alskade. Vi fick rida kamel. Linus red inte(han har gjort de forut) Men jag red. Shittans vad de var laskigt nar den skulle resa sig och nar den skulle lagga sig. Men de gick bra. Linus fick halla kamelen medans ja satt pa och beduinen fotade =)

(for er som inte vet ar beduiner ett folkslag som bor i oknen)

Vi fick sedan ga till ett lite skjul, dar satt barnens mamma och bakade brod till oss. Hon var 30 ar och hade 5 barn. Men hon sag ut som 50 ar, tyckte jag. Brodet var gott, smakade som tunnbrod.

Vi knallade sedan upp pa ett berg dar vi sedan fick se solnedgangen. Det var en underbar utsikt och valdigt fin nedgang. Vi fotade och gick sedan tillbaka till vindskyddet dar vi fick te och vattenpipa. Man satt pa kuddar pa marken vid jatte laga bord.

Sedan var de dax for mat. Beduinerna hade gjort en buffe som de dukade upp mitt i deras oken lager. Nar solen hade gatt ner blev de valdigt morkt, men de var mysigt, tills man horde ravarna yla. Da blev jag jatte radd!!!

Maten var god. Toaletterna i oknen ar konstiga. Det ar ett hal i marken typ. Man spolar tydligen inte dar. Tur ja bara behovde kissa 3 ggr, helt sinnes ja kan verkligen inte halla mig!!

Efter de kikade vi pa stjarnorna och guiden berattade och pekade med en grej i himlen. Laser var de visst papekar Linus nu =)

Vi fick kika i ett teleskop pa stjarnorna och aven pa manen som vi aven kunde fota, genom teleskopet. Blev jatte coola bilder.

Sedan var det da for hemfard. Blev en annan vag hem. Mindre guppig. Var hemma vid halv 10. Det var en toppen dag! Jatte spannande. Vi ar mer an nojda!

-----------------------------------------------------------------------------------

Idag har vi legat vid poolen hela dagen. Skont!

Nu ar de inte langt kvar tills vi kommer hem. Harligt.

Kul att de ar bra med er alla.

Toppen att Chanel ater maten ocksa.

Kul farmor att du har hittat hit och laser min blogg, vore jatte mysigt att traffas och ata middag. Men vet inte riktigt nar vi aker ner till Eskilstuna nasta gang. Ska du aka till Ostersund nanting, far du jatte garna stanna over nan natt. Hoppas vi ses snart! Kramar

Vi hor av oss angaende biljetten.

Vi ses snart. Hoppas snon ar borta nar vi kommer hem.

Puss&Kram Emily & Linus

Av mly - 11 april 2008 17:17

hej kalla sverige.

horde att ni hade massa sno=) knepig tanke. Man kan inte tro att vi snart befinner oss i sno..hehe...

Har ar det riktig varme i alla fall!

Idag har vi slappat vid poolen. Och atit en grekisksallad.

Imorgon ska vi pa en utflykt. Antligen=)

Det ar Stars and dinner, safari. Vi ska aka pa jeepar ut i oknen och sen far man egyptisk buffe dar typ av inhemsk befolkning, rida kamel, sen nar solen gar ner far man titta pa stjarnorna och aven i stjarnkikare om man vill det.

Det ska bli super haftigt. Klockan kvart i 2 bar det av och vi ar tillbaka pa hotellet vid 21.00 tiden.

Vi updaterar pa sondagen sedan hur utflykten var.

Snart hemgang=) Ska bli skont trotts snon.

Veronica, Ja de vore toppen gott med smorgastarta. Vi kanske kan ata det nagon dag? =) Hoppas allt ar bra med dig o bebisen.

Pappa & Mamma, ja vi funderar ocksa vad hon gjorde pa bazzaren=) Men vi har ingen aning. Polisen letade aven efter en 82 arig tant turist som hade forsvunnit ... olyckligtvis! Men men =) Vi ses ju snart. Jatte kul! Kommer Martin att folja med till oss ocks[ eller? Han ar valkommen om han vill=)

Kram!!

Gunilla&Lasse, skont att ni hade de harligt i Abo. Men vi tycker att de ar skont att ni ar hemma igen, sa Chanel blir gladis=) snart far vi se var alskling. Ska bli sa kul! Tack for all hjalp med allt, vart hus osv.

Vi langtar efter svensk mat, speciellt makkkisar och korv. Och vanlig potatis, kanske blir ett besok pa IKEA pa torsdagen. Kottbullar med potatis o sas o lingon. Gooottt!!!

Nu har jag anvant alla mina klader. Det betyder att det ar dax att aka hem! Linus sager att man kan ha samma klader 2 dagar, men de tycker inte jag =) Det ar ju trist pa korten som man tar ..hihi!

Na nu ska vi kika runt lite har eller vi vet ju hur allt ar nu men vi ska ga och ata snart.

Ha det toppen vi mar bra men langtar efter er.

Kram och Puss

Av mly - 10 april 2008 18:21

Hej!

Vi borjar langta hem nu. Raknar dagarna =)

Till Emmie

Grattis gumman pa din fodelsedag. Hoppas den ar toppen!

I och med att min mobil ar paj far du nara rader pa min blogg istallet=)

Hoppas ni far en toppen semester sedan.

Puss & Kram

Till Johansson\ Karlsson

Vilket aventyr ni har haft i fjallen. Spannande.

Vi har en overaskning till Moa och Adam nar vi kommer hem=)

en liten present bara fran pyramiderna.

Hoppas vi ses snart.

Kram emily & linus

Till Marina

Klart vi kan ha Maya pa onsdag och torsdag. Ska bli toppen kul. Langtar redan. Kul att du skaffat en blogg kikar narmare pa den hemma sedan. ar lite segt har. Ses snart! Langtar efter er Kramar

-------------------------------------------

Har inte hant sa mycket sedan sist. Vadret har vart lite mulet men vi har solat enda. Vi har shoppat pa bazzaren lite granna. Men de ar samma saker overallt tycker vi. Jag var ute efter ett par gympa skor men de finns inga snygga har! Ja har i alla fall hittat en vaska och lite smycken och linus 2 vattenpipor.

Nu ska vi ga och ata pa en argentinsk restaurang. Super god mat!

Jag har slutat ata strips och pizza. Jag spyr pa de. Idag at vi en super god grekisk sallad, den kostade 12 kronor. helt sinnes =)

Allt ar bara bra med oss i alla fall. Men vill faktikst aka hem =)

Ses snart alla.

Puss & Kram

Av mly - 8 april 2008 17:07

Hej!

Tack for alla kommentarer, jatte kul att hora fran er alla. Mera sant =)

Dagen i Kairo igar var kaotisk. 24 timmar, de var en lang dag. Akte buss till en resort som ligger drygt 30 min ifran Hurghada, dar hamtade vi upp nara stycken till, sen var busskonvoj med poliseskort mot Kairo, 45 mil. Det var 100 andra bussar som akte samtidigt. Var helt sinnes vad mycket bussar de var.

Val framme i Kairo var det hur mycket folk och bilar som helst. Tycker ni att de ar stressigt i Stockholm ska ni se Kairo. Folk kor at fel hall i rondellerna och tre stycken i bredd dar det var 2 filer.

Vi besokte de 3 storsta pyramiderna och Linus gick in i 2 av dom. Det var super trangt att ga dar inne och jatte varmt. Jag vagade inte ga in dar. Jag stod ute och fotade istallet. Vi besokte aven Sphinxen, den var cool. vadret var perfekt for utflykt igar, lite moln och inte stekhett, kandes de som i alla fall. Sedan blev jag aksjuk=( fick en tablett av en annan resenar. Men ja kunde tyvarr inte ata nagot av de enorma buffen vi fick ata pa en bat pa Nilen. Sen var det dax for egyptiska museumet, visst de ar kul och se men de intresserar mej inte sa mycket. jag madde nastan battre direkt sedan. De haftigaste pa museumet var mumierna och Tutankhamons guldmask. Vi hade sedan 45 min fritid pa Kairos bazzar, den ar varldens nast storsta bazzar. Som resten av Kairo var det mycket folk. Det ar idag val har i egypten, vi motte Tjeckiens presidents fru pa bazzaren, var massa vakter och grejer.

Vi satte oss pa ett Egyptiskt fik med ett annat par svenskar och rokte vattenpipa och drack te. Sen var de en lang resa hemmat. Men jag sov nastan hela vagen. Det var skont.

Idag har vi bara solat och sovit ut. Borjat flagna nu, typiskt. Men skont att vi da har en vecka kvar att battre pa brannan!! =)

Vi funderar pa att kopa coccos olja sa vi kan branna mycket nu sista dagarna.

Sitter pa internetcafet nu och ska sedan ga till bazzaren efter detta. Shoppa lite. Har hittat ett jatte fint halsband de star Chanel pa i silver som ja ska kopa. Linus ska kopa en vattenpipa ocksa.

Kul att hora att allt ar bra med er alla. Och att Chanel har det bra, hon kan vara lite busig pa natterna ibland. Hoppas hon ater den nya maten. Krama henne massa fran oss. Tanker pa henne nar vi ser katterna har, ja tycker sa synd om dem. Dom ligger vid restaurangen pa stranden. Linus gav den lite kyckling idag, da blev jag glad.

Kul att vi ska fa ha Maya lite sedan.. Men de gar bra for oss. Linus jobbar till 17.00 och jag till 19.00 Sen ar vi ledig torsdag.

Na nu bar det av till Bazzaren. Skriva massa tills vi bloggar nasta gang, det ar sa kul att hora av er.

Kramar och pussar.

saknar er alla.

/Emily och Linus

Av mly - 6 april 2008 18:46

Hej hej alla dar hemma!

Sondag kvall ar det nu. Klockan ar lika mycket som hos er i sverige. sitter pa ett internet cafe och svettas ihjal. Tok varmt! Vi hittade nyligen bazaren ocksa. Jag kopte 2 sjalar, maste ha en over axlarna imorron nar vi ska till kairo. Man far ju knappt visa kroppen. Jatte noga i moskeer i sant. Vi aker till kairo i natt 01.45 med buss, tar sakert , 6 timmar minst! Hemma igen imarn kvall vid halv 12.

Idag har jag inte matt sa bra, var bara nara timmar pa stranden, sen varvi tvungen att ga hem. ja tog en resorb och panodil och sov en stund, nu kanner ja mig mycket battre. Sa ni behover inte oroa er (mamma) =).

sedan sist vis krev har vi varit pa en utflykt, till en o som heter giftun! helt otroligt fintvatten och super haftig snorkling, aven att ja var lite feg med de men sag nara fiskar i alla fall. Linus var mycket modig. Pa vagen tillbaka med baten stannade vi vid ett korallrev, vi fotade med en undervattenskamera, eller Linus fotade ja vagade knappt bada dar. Radd att sla i korallerna som var typ laaaangt ner =) men ja badade vid baten, med flyvast hehe.... man sag botten nar man stod pa baten, 8 meter ner. Coolt!

Vi har ocksa vart pa kleopatra massage, de borjar med att man bubblar, sen basta, sen angbasta, sen peeling med kokos sen hel kroppsmassage. Han som massera mej sa att jag var veerry shy... Men vem skulle inte vara det?hehe..

maten ar ok, mycket pommes bara. Det ar ju typ bara det och ris man kan valja pa. Vi at dock pa en kina restaurang har om dagen, super gott!

Egypiskt mat ar det daligt med, mycket annat, typ argentisk, italiensk, libanesiskt osv...

nu ska vi tillbaka till vart hotell och ta de lite lungt. Senblir de ut och ata nagot sen sova nagon timme sen buss.

Maste bara namna att maten ar jatte billlig har nere, en BRA middag kostar for 2 personer typ, 150 kr.... Helt sinnes... vi som hade raknat med 500 kr om dagen haha... Desto mera shopping :)

Kul att hora att det gar bra med Chanel ocksa. Da blir jag lugn, tanker pa hon hela tiden.

Familjen Tornqvist och Andersson, vi alskar er alla....

Allt ar bra med oss ni behover inte oroa er.

bloggar nagot mera till veckan...

Pusss & Kram emily och linus

Av mly - 3 april 2008 16:39

hej Hej sverige.

Har ar allt toppen hett. Vi brande oss forsta dagen! hehe dum som man ar pressar man ju fran forsta sekund . De fick vi lida for idag! Super roda som kraftor bada tva. Ja har haft Linus tshirt pa mig hela dagen. Sen har vi mestadels legat i skuggan.

Jatte fint vatten, men ganska kallt. Kanske 28 grader =)

Vi har bokat 3 utflyter. Pa lordag ska vi aka bat till en o. Ska va jatte fint, ska snorkla ocksa. Pa mandag aker vi till Kairo, ska bli toppen haftigt! Aker mitt i natten med buss kommer hem sent pa mandag kvall. det bor 23 miljoner manniskor dar. Tok mycket ju!

Sen till nasta helg har vi bokat en romantisk kvall, ute i oknen med egyptisk buffe och titta pa stjarnorna och sadant.

Vara mobiler fungerade inte har nere. Vilket ar super trist att inte kunna smsa. Men ni far skriva har pa bloggen och tala om hur allt ar hemma. Specillet vara familjer.

Gunilla du maste skriva och tala om hur det ar med var alskling, chanel. Vi saknar henne! Kram..

Nu har vi just duschat och sa och ska ga ut pa lite upptacksfard och sen ata nat gott. Idag blir de lite vin tror ja, smarrigt!

Ska nog forsoka blogga i helgen igen, sa skriv mycket och beratta hur det ar med er alla.