Alla inlägg den 4 oktober 2008

Av mly - 4 oktober 2008 15:48

 


 


Fast jag är nyttig Just nu

var jag ju tvungen att smaka på en.

Dom var suuper gooa..

Häften hade jag vaniljkräm i. Resten är kanelbullar!

ha en trevlig kanelbullens dag!

Av mly - 4 oktober 2008 14:17

Nu jäser degen, ska om ett tag baka ut den och göra bullar....

Tänkte göra bullar med vaniljkräm..


Bullsmet 
5 dl  mjölk 
50 gram  jäst, för söta degar 
200 gram  socker 
200 gram  smör, mjukt 
2 tsk  salt 
2,5 tsk  kardemumma 
1,1 kg  vetemjöl 


Fylllning 
100 gram  smör, mjukt 
2 tsk  kanel 
1 dl  socker 


Garnering 
 ägg till pensling 
 pärlsocker 


Vaniljkräm 
2,5 dl  mjölk 
 vaniljstång, 1/4 
2 msk  maizena 
0,5 msk  vetemjöl 
3 st  äggula(or) 
4 msk  socker 
15 gram  smör 


Tillagning
ca 50 bullar

1. Börja med vaniljkrämen. Koka upp mjölken i en rostfri kastrull tillsammans med de urskrapade fröna och skalet av vaniljstången. Ställ åt sidan. Blanda maizena med vetemjöl och tillsätt äggulorna och sockret. Vispa samman.

2. Vispa ner lite av den varma vaniljmjölken i äggblandningen. Vispa sedan ner äggblandningen i mjölken. Sätt kastrullen på svag värme och koka upp under vispning. Var försiktig så att det inte skär sig. Tillsätt smöret när krämen har tjocknat. Låt krämen kallna i vattenbad. Rör om då och då.

3. Blanda alla ingredienserna till vetedegen i en köksmaskin. Jästen behöver inte smulas ner först. Kör maskinen i ca 15 minuter tills degen är smidig. Täck över med bakduk och låt degen jäsa ca 30 minuter.

4. Arbeta samman degen igen och lägg ut den på bakbordet. Dela den i två delar. Kavla varje del på lätt mjölat bokbord till en rektangulär platta. Bred ut smör på plattan och strö över kanel och socker. Rulla samman till en längd och skär den i jämnstora bitar. Lägg bitarna i pappersformar med den skurna sidan uppåt. Låt jäsa under bakduk till ungefär dubbel storlek.

5. Värm ugnen till 225 grader.

6. Spritsa en klick vaniljkräm i mitten på varje bulle. Se till så att vaniljkrämen kommer ner i bullen ordentligt. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.

7. Grädda mitt i ugnen i ca 8-10 minuter


Av mly - 4 oktober 2008 12:02

fick sms av annika i morse efter vi ätit frukost,,

Hon frågade om jag ville med på en prommis..

Så vi knallade till granlo och tillbaka..

var ute en timme super skönt!


kom nyligen hem, nu ska vi bort en sväng till Micke och Marina och maya!

sedan ska jag på ICA och handla till mitt bullbak idag :)

det är ju knaelbullens dag!

Av mly - 4 oktober 2008 09:24

jag har lyckats ja ni undrar säkert med vad.... :)

Ja mätte ju midje mått och alla salgs andra mått när jag började vara nyttig! den 15 september gjorde mätningen. Idag mätte jag igen.

Midjemåttet har minskat med 5 cm :))) Sedan var det bara några cm på andra ställen men Nu blev jag glad :) Nu vet jag att dte funkar!

Nu ska ja köra vidare på nyttiga stilen och ta en prommis lite då å då!

Presentation

Omröstning

Känner vi varandra?
 ja
 nej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards