Alla inlägg den 1 maj 2009

Av mly - 1 maj 2009 22:52

Vi fick lite besök av Henke & Sandra förut ikväll, vi drack te och kikade på Humorgalan, som den tydligen hette, men jag tyckte det var lite fel namn. Unicef galan ellernåt kunde den väl ha hetat. Det var inte så mycket humor i avsnitten dom visade från andra länger =( *Sorligt*


Lediga i helgen, så Nice. Hoppas på en solig dag imårrn då ska vi pick nicka te nånstans... Och sola!

Av mly - 1 maj 2009 18:13


Citrondoftande köttbullar

Till 4 personer behöver du:
800 g nötfärs
1 ägg
1/2 dl hackade basilikablad
1 citron
100 g fetaost
1 msk rapsolja
1 dl vatten
1 msk koncentrerad fond
salt och malen vitpeppar
Yoghurtsås:
2 dl turkisk yoghurt
1 citron

Till servering:
Lättkokt broccoli eller haricots verts

Så här gör du
1.
Yoghurtsås: Riv det yttersta, gula skalet på citronen och pressa ur saften. Blanda skal med yoghurten och ställ svalt till servering.
2.
Riv det yttersta, gula på citronen och pressa ur saften. Blanda färs, ägg, basilika, citronskal, saft, salt och peppar. Forma ganska stora bullar, 20-25 stycken, med vattensköljda händer. Skär fetaosten i kuber. Peta in en ostkub i varje köttbulle.
3.
Bryn bullarna gyllenbruna runtom. Häll vatten och fond i stekpannan, lägg på ett lock och låt bullarna småkoka ca 10 min.


Vi grillade våra biffar istället för att steka och vi gjorde en mangosallad istället för broccoli till! Satt ute på balkongen och åt, så skönt... Kvälls sol!


Nu ska jag ta med mig linus iphone så ja har lite radio med mig på min prommis.

Av mly - 1 maj 2009 10:47

Nu på morronen har jag bakat frukost muffins A La´Maria :) 


Antal
12Det här behöver du:
10 ägg
1 dl vispgrädde
200 g riven ost, gärna lagrad emmenthaler
100 g keso, urvattnad
2 pkt bacon, finstrimlad
ev. 2 msk linfrön
1 kruka persilja, finhackad


Så här gör du:

Blanda ägg, grädde, riven ost och urvattnad keso och rör ihop till en smet.

Klipp eller strimla baconet i små bitar och knaperstek. Låt svalna en aning.

Blanda ner baconet i äggröran och häll på muffinsformar eller ramekinformar.

Ställ dem mitt i ugnen och grädda i ca 20 minuter i 175 grader. Höj sedan ugnen till
225 grader och låt dem stå några minuter till för att få fin färg.


Ska strax äta frukost, och sen  göra oss klar för en jobbardag ( sällan det är ju sol) då lyckas jag alltid jobba! Jag kan lova dig att det är regn i helgen.


Kvällen igår var jätte mysig och gott grillat o så. Fick se lite braasa åxå, jag fick skjuts  på cykel av Annika :) Ni får se bilder sedan, glömde kameran där.


Ha de!

Presentation

Omröstning

Känner vi varandra?
 ja
 nej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards